-
آرشیو :
نسخه بهار1404
-
کد پذیرش :
12424
-
موضوع :
سایر شاخه های مدیریت
-
نویسنده/گان :
| آرامش صوفی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
رسانههای اجتماعی به شرکتهای کارآفرینی که از نظر منابع دارای محدودیت هستند، کمك میکند که به صورت کارامدتری با تعدادی بیشتری از شرکای تجاری ارتباط یابند، حوزه شبکه خود را گسترش دهند، و سپس روابط B2B را سریعتر و به شیوهای اثربخشتر مدیریت کنند. در این پژوهش، به منظور ارزیابی تأثیر رسانه اجتماعی بر یکپارچگی منابع در بنگاههای اقتصادی، از چهار سطح مشارکت عامل شبکه، جستجوی اطلاعات و به اشتراک گذاری؛ همکاری؛ و هماهنگسازی و تنظیم مجدد فرایندهای عملیاتی استفاده خواهد شد. اگر این سطوح معنیدار باشند، ممکن است به عنوان یك چارچوبی برای شرکتهای کارآفرین به منظور توسعه روابط و شبکههای تجاریشان استفاده شوند. در این پژوهش چهار فرضیه اساسی برای سنجش معناداری روابط میان مؤلفههای موجود در رسانههای اجتماعی که بر یکپارچگی منابع در بنگاههای کارآفرین شهر اراک تأثیر میگذارند مطرح شد. سپس معناداری هر کدام از فرضیهها بر اساس آزمون خی دو مورد آزمون قرار گرفت. شیوه آزمون به این صورت که فراوانی هر کدام از زیرمولفههایی مربوط به مولفههای اساسی ذکر شده در قواعد به دست آمده در قسمت مقدمه گزارههای شرطی شمارش شده و سپس آزمون خی دو بر روی آنها اعمال شد. نتایج بدست آمده نشان داد که رسانههای اجتماعی تأثیر معناداری بر مشارکت عامل شبکه در بنگاههای کارآفرین دارند.رسانههای اجتماعی تأثیر معناداری بر جستجو و اشتراکگذاری منابع در بنگاههای کارآفرین دارند.رسانههای اجتماعی تأثیر معناداری بر همکاری در بنگاههای کارآفرین دارند.رسانههای اجتماعی تأثیر معناداری بر هماهنگسازی و تنظیم مجدد فرایندهای عملیاتی در بنگاههای کارآفرین دارند.
-
لیست منابع :
1) نخستین کنگره ملی فضای مجازی و آسیبهای اجتماعی نوپدید
2) افتاده، جواد(1389) «رسانههای اجتماعی و کتاب بازگشت عموم و باز نشر کتاب»، فصلنامه کتاب مهر، شماره اول.
3) اکبری تبار، ع. ا، ابراهیم اسکندری پور(1392)، "رسانههای اجتماعی و شبکههای اجتماعی مجازی"، تهیه و تنظیم: مؤسسه فرهنگی هنری تقارب و تبادل فرهنگی.
4) ایران نژاد پاریزی (1393)، اصول پایان نامه نویسی )از انتخاب موضوع تا دفاع نهایی(، نشر مدیران، چاپ دوم.
5) تقوی فرد، محمدتقی؛ منصوری، طاها؛ ناصرزاده، سید محمدرضا؛ فراست، علیرضا(1386)، «داده کاوی و کاربرد آن در تصمیم گیری»، دانش مدیریت، دوره بیستم، شماره هفتاد و نه، 3-14.
6) جوادی نیا، ع. ر، عرفانیان، م، عابدینی، م. ر، عسکری، م، عباسی، ع، بیتا بیجاری، 1392، "الگوی استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند"، فصلنامه علمی پژوهشی طب و تزکیه، دوره 22، شماره2، صفحات .46-39.
7) حافظ نیا، محمدرضا. «مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی.» تهران: سمت، .(1388)
8) حمیلی. فیروزه".(1392) عوامل موثر بر موفقیت سازمانهای کارآفرین و بررسی میزان نوآوری کارآفرینی در این سازمانها، مطالعه موردی بنگاههای کوچك و متوسط شهرستان کرمانشاه." پایاننامهی کارشناسی ارشد. دانشکده علوم اقتصادی - دانشکده مدیریت.
9) خاکی، غ.ر1387،" روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی"، انتشارات بازتاب، تهران.
10) خاکی، غلامرضا (138I)، «روش تحقیق با رویکردی بر پایان نامه نویسی»، انتشارات بازتاب، چاپ اول. خاکی، غلامرضا، روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی، تهران، وزارت فرهنگ و آموزش عالی، مرکز تحقیقات علمی کشور؛ کانون انتشاراتی درایت، چاپ سوم، 1384 خاکی،غ.ر،1390،"روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی "، انتشارات بازتاب ، چاپ نهم.
11) رزاق نژاد(1395)،"بررسی رابطه بین کارآفرینی محوری و رویکرد مالی با عملکرد بنگاههای کوچك و متوسط شهرستان گرگان." پایاننامهی کارشناسی ارشد. مؤسسه آموزش عالی حکیم جرجانی - دانشکده مدیریت و حسابداری
12) سجادی حاغرق، سیدعبدالله. قرائتی، علیرضا؛ حیدری، مجید. (1395) " نقش رسانههای اجتماعی در بازاریابی و تأثیر بر ساختار سازمانی." مطالعات رسانهای. دوره 11، شماره )1پیاپی (28، بهار 1394، صفحه 143-127
13) زرندی، محمد و زرندی، مریم،(1402)،نقش مزیت رقابتی با مدیریت استراتژیک در صنعت آموزش،سومین کنفرانس ملی بهبود و بازسازی سازمان و کسب و کار،تهران،https://civilica.com/doc/2017181.
14) سرمد، زهره، بازرگان، عباس و حجازی، الهه «روشهای تحقیق در علوم رفتاری.» نشر آگاه، تهران، 1394، چاپ بیست و هفتم.
15) سکاران، اوما، (1385)، روشهای تحقیق در مدیریت، ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی، انتشارات مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، تهران، چاپ چهارم.
16) سهرابی، بابك؛ رئیسی وانانی،ایمان؛ طالبیان، مرضیه(13e5)، «ارائه الگویی برای تحلیل رفتار کاربران شبکههای اجتماعی با استفاده از روش دادهکاوی: یك شبکه اجتماعی در ایران»، پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی، دوره ششم، شماره چهارم، 84-106.
17) عقیلی، سیدوحید؛ قاسم زاده عراقی، مرتضی(13e4)، «رسانههای اجتماعی؛ چیستی، کارکردها و چالشها»، مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، سال هشتم، شماره اول، 36-21
18) غفاری آشتیانی، پ(1387)، ارایه الگویی برای ارزیابی عوامل موثر بر تبلیغات شفاهی مثبت در خدمات، مطالعه موردی: بانكهای شهرستان اراک، رساله دکترا، دانشگاه علوم تحقیقات تهران.
19) فرهنگی، علی اکبر و حسین صفرزاده، 1393، روشهای تحقیق در علوم انسانی با نگرشی بر پایان نامه نویسی، برآیند پویش، چاپ پنجم.
20) زرندی، محمد، ترجمه: تجزیه و تحلیل دیجیتال مارکتینگ (1400)،(در تئوری و در عمل)، (حانون/ تهران) فارسی.
21) کاستلز، مانوئل1392؛ «قدرت ارتباطات» ترجمه سین بصیریان جهرمی، تهران، ژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات کریسپین ترلو و دیگران1389«ارتباطات با واسط کامپیوتر»، ترجمه سروناز تربتی، تهران، انتشارات جامعه شناسان.
22) ماهری، م، منیره حسینی، 1393، "بررسی تأثیرات بازاریابی دهان به دهان الکترونیکی بر نام تجاری در ایران: شبکه نگاری یک انجمن اینترنتی"، پژوهشهای مدیریت در ایران، دوره 18، شماره 4، صفحات 139-159.
23) محمودآبادی، عباس«تأثیر هوشمندی رقابتی مبتنی بر رسانههای اجتماعی برخط در بهبود استراتژیهای بازاریابی»، پایاننامهی کارشناسی ارشد. مؤسسههای آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی مؤسسه آموزش عالی مهر آستان - دانشکده فنی.
24) معمار، ثریا، صمد عدلی پور، فائزه خاکسار، 1391، شبکههای اجتماعی مجازی و بحران هویت )با تاکید بر بحران هویت ایران(، مطالعات و تحقیقات اجتماعی و ایران، شماره 4، 176-155
25) انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها تأثیر رسانههای اجتماعی بر شاخصههای جامعه موسوی، ع. ر، مریم کناره فرد، 1393.
26) برندی، شیوههای ارزش آفرینی، اعتماد و وفاداری به برند"، مجله مدیریت بازاریابی، شماره 25، صفحات .25-51.
27) نادری، ع.ا و مریم سیف نراقی، 1388،"روشهای تحقیق در علوم انسانی )با تأکید بر علوم تربیتی"(، تهران، بدر، ویرایش پنجم.
28) Agnihotri, R., Dingus, R., Hu, M. Y., & Krush, M. T. (2016). Social media: Influencing customer satisfaction in B2B sales.Industrial Marketing Management, 53, 172–180.
29) Agnihotri, R., Kothandaraman, P., Kashyap, R., & Singh, R. (2012). Bringing“social”into sales: The impact of salespeople's social media use on service behaviors and value creation.Journal of Personal Selling & Sales Management, 32(3), 333–348.
30) Ahearne, M., Jelinek, R., & Jones, E. (2007). Examining the effect of salesperson service behavior in a competitive context.Journal of the Academy of Marketing Science,35(4),603–616.
31) Benzing, C., Chu, H. M., & Kara, O. (2009). Entrepreneurs in Turkey: A factor analysis of motivations, success factors, and problems.Journal of Small Business Management,47(1), 58–91.
32) Canhoto, A. I. and Backhouse, J. (2007). "Profiling under conditions of ambiguity- An application in the financial services industry", Journal of Retailing and Consumer Services, Volume 14, Issue 6, pp: 408- 419 .
33) Chapman, P.; Clinton, J.; Kerber, R.; Khabaza, T.; Reinart, T.; Shearer, C. and Wirth, R. (2000). "CRISP- DM Step- by- Step" Data Mining Guide.
34) Chen, S. H. (2003). "Computational intelligence in economics and finance: Carrying on the legacy of Herbert Simon", Information Sciences, Vol. 170, Issue 1, pp: 121- 131.
35) Chen, Y. H., Lin, T. P., & Yen, D. C. (2014). How to facilitate inter- organizational knowledge sharing: The impact of trust.Information Management, 51(5), 568–578.
36) Correia, P. A. P., Medina, I. G., Romo, Z. F. G., Contreras-Espinosa, R. S., (2014), “The importance of Facebook as an online social networking tool for companies”, International Journal of Accounting & Information Management, Vol. 22, No. 4, pp. 295-320.
37) Ebbers, J. J. (2014). Networking behavior and contracting relationships among entrepreneurs in business incubators. Entrepreneurship Theory and Practice, 38(5),1159–1181.
38) Fayyad, U. Uthwrsusamy, R. (1996). "Data Mining and Knowledge Discovery in Databases", Communication of ACM.
39) Finch, J., Wagner, B., & Hynes, N. (2012). Resources prospectively: How actors mobilize resources in business settings.Journal of Business Research, 65(2), 164–174.
40) Forcht, K. A. and Cochran, K. (1999). "Using data mining and data warehousing techniques", Industrial Management & Data Systems, pp: 189- 196.
41) Håkansson, H. (1987).Industrial technological development—A network approach. London,Sidney: Croom Helm.
42) Han, J. and Kamber, M. (2000). "Data Mining: Concepts and Techniques", Morgan Kaufman, San Francisco.
43) Hand, D.; Mannila, H. and Smith, P. (2005). "Principles of Data Mining", Prentice Hall.
44) He, W., Wang, F. K., Chen, Y., & Zha, S. (2015). An exploratory investigation of socialmedia adoption by small businesses.Information Technology and Management,1–12.
45) Hite, J. M. (2005). Evolutionary processes and paths of relationally embedded network ties in emerging entrepreneurial firms.Entrepreneurship Theory and Practice, 29(1), 113–144.
46) Hoang, H., & Antoncic, B. (2003). Network-based research in entrepreneurship: A critical review.Journal of Business Venturing, 18(2), 165–187.
47) Holmen, E., & Pedersen, A. C. (2003). Strategizing through analyzing and influencing the network horizon.Industrial Marketing Management, 32(5), 409–418.
48) Järvinen, J., Tollinen, A., Karjaluoto, H., & Jayawardhena, C. (2012). Digital and social media marketing usage in B2B industrial section.Marketing Management Journal,22(2(
49) Zarandi, M., & Jivan, S. E. (2015). Effective Factors on Managers Decision-Making Style in Organizations (Viewpoints of Senior Executives using AHP Technique).
-
کلمات کلیدی به فارسی :
رسانههای اجتماعی، کارآفرینی، یکپارچگی منابع، داده کاوی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 50-62
-
دانلود فایل
( 500.79 KB )