-
آرشیو :
نسخه زمستان 1403
-
کد پذیرش :
11352
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| سیده زهرا حسینی موینی، محمد تقی پور، نیما رحمانی
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
نوسازي استراتژيك منجر به پايداري شركتي، فرايندي دشوار، پيوسته و چالش برانگيز در کسبوکار است. پايداري شركتي، در برقراري تعادل ميان اهداف اجتماعي، اقتصادي و محيطي و همچنين، ارتقاي موقعيت رقابتي با استفاده از فرصتها نقش مهمي دارد؛ ازاینرو بسياري از کسبوکارها، به دنبال نوسازي فرايندها و اقدامهای خود در راستاي پايداري شركتي هستند. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و اولویتبندی موانع اجرا و پیادهسازی اکوسیستم نوسازی استراتژیک مبتنی بر پایداری شرکتی در صنعت مواد غذایی (موردمطالعه: بخش شیرینی و شکلات)است. پژوهش حاضر از نوع هدف کاربردی– توسعهای، از لحاظ گردآوری اطلاعات توصیفی و از نظر ماهیت دادهها کمی است؛ و شامل چهار بخش اصلی است. در بخش اول با استفاده از ادبیات تحقیق به شناسایی بندی موانع اجرا و پیادهسازی اکوسیستم نوسازی استراتژیک مبتنی بر پایداری شرکتی پرداخته شد. برای به دست آوردن شاخصها پس از بررسی ادبیات نظری پژوهش، 3معیار اصلی و 8 زیر معیار شناسایی شد که بعد از دو مرحله بررسی خبرگان زنجیرۀ تأمین در شرکت صنایع غذایی شهد آرنگ با استفاده از روش دلفی فازی نهایی شد، در نهایت 3 معیار مناسب برای موانع درونسازمانی، 3 معیار مناسب برای موانع برونسازمانی و 2 معیار برای موانع محیطی تشخیص داده شد. سپس جهت وزندهی و اولویتبندی معیارها از روش سوارای فازی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد معیار عدم شبکهسازی و ارتباطات استراتژیک با وزن 0.249 رتبه اول را کسب کرده است. نبود ذینفعان داخلی و خارجی با وزن 0.2 و نبود فرهنگسازمانی هدفمند با وزن 0.160 به ترتیب رتبههای دوم و سوم را کسب کردهاند. سرانجام، با استفاده از آزمون تی تک نمونهای به تأثیرگذاری هر یک از عوامل اقدام شده است. براساس نتایج حاصل از این روش، نشان داد که موانع درونسازمانی، برونسازمانی و محيطي از موانع تأثیرگذار در اجرا و پیادهسازی اكوسيستم نوسازي استراتژيك مبتني بر پايداري شركتي در صنعت مواد غذايي میباشند. همچنین لازم به ذکر است زير مؤلفههای موانع درونسازمانی، برونسازمانی و محيطي نيز تأثیر معناداري در اجرا و پیادهسازی اكوسيستم نوسازي استراتژيك مبتني بر پايداري شركتي در صنعت مواد غذايي دارد. با توجه به درنظر گرفتن موانع اجرا و پیادهسازی اکوسیستم نوسازی استراتژیک مبتنی بر پایداری شرکتی در این پژوهش، مدیران و صاحبان صنایع و کسب¬وکارهای مختلف با توجه به یافتههای این پژوهش می¬توانند در جهت انتخاب عوامل مناسب گام برداشته و از مزایای آن بهره ببرند.
-
لیست منابع :
[1] اخترشناس، داریوش؛ حسنزاده، شادی و غلامی، کژال (1402). فلسفه وجودی پایداری شرکتی در ایران: رویکرد ترکیبی، پژوهشهای کاربردی در گزارشگری مالی، بهار و تابستان 1402 -شماره 22 رتبه ج (وزارت علوم/ISC (39 صص 277-265.
[2] خدامی پور، احمد و همکاران (1399). تدوین مدل عوامل بر پایداری شرکتی در ایران، مطالعات تجربی حسابداری مالی، بهار 1399، شماره 65، رتبه ب (وزارت علوم 27) صص 201-175.
[3] شراعی، فاطمه؛ کلابی، امیرمحمد و خدادادحسینی، سیدحمید. (1399). تأثیر جایگاه بازاریابی کارآفرینانه بر پایداری شرکتهای دانشبنیان با تأکید بر نوسازی استراتژیک. توسعه کارآفرینی، 13(3)، صص 421-440
[4] علیپور، سحر، کلابی، امیرمحمد و خداداد حسینی، حمید (1400). مدل پایداری شرکتی مبتنی بر تحول دیجیتال، نوسازی استراتژیک و خلق ارزش، دو فصلنامه راهبردهاي بازرگاني، دانشگاه شاهد، بهار و تابستان 1400، سال بيست و هشتم، دوره جديد، شماره 17
[5] کریمی راد، سیمین و کلابی، امیر محمد (1399). نوسازی استراتژیک کارآفرینانه در دوران پساکرونا؛ شرکتهای فعال در صنعت گردشگری، فصلنامه مدیریت گردشگري ویژهنامه همهگیری کووید 19، پاییز 1399، صص 309-287.
[6] کلابی، امیرمحمد (1400). طراحی مدل نوسازی استراتژیک کارآفرینانه در سازمانهای رسانهای، فصلنامه مطالعات میان رشتهای ارتباطات و رسانه، دوره چهارم، شماره 3، پیاپی 13، پاییز 1400، صص 145-123.
[7] کلابی، امیرمحمد. (1401). نوسازی استراتژیک در کارآفرینی با روش ترکیب پژوهی. توسعه کارآفرینی، 15(1)، صص 180-161.
[8] كلابي، اميرمحمد و شراعي، فاطمه (1402). ارائه مدل اكوسيستم نوسازي استراتژيك با تأكيد بر پايداري شركتي. مديريت بازرگاني، 15(2)، صص 272-248.
[9] مقدم، علیرضا و همکاران (1402). مدلسازی ساختاری تفسیری پیشرانهای نوسازی استراتژیک در سازمانهای توسعهای ایران، فرآیند مدیریت و توسعه، بهار 1402 -شماره 123 رتبه ب (وزارت علوم/ISC (26، صص 144-119.
[10] ویشلقی، مهدیه، مقدم، علیرضا، سپهوند، رضا و آذر، عادل. (1401). طراحی مدل نوسازی استراتژیک سازمانهای توسعهای در ایران مبتنی بر هویت حرفهای مدیران (موردمطالعه: شرکتهای دولتی تابعه ایدرو). مدیریت بازرگانی، 14(2)، صص 353-326.
[11] Abbas, J. (2019). Impact of total quality management on corporate sustainability through the mediating effect of knowledge management. Journal of Cleaner Production, 11(8), 1-37.
[12] Adner, R. (2021). Ecosystem as structure: An actionable construct for strategy. Journal of management, 43(1), 39-58.
[13] Albert, D., Kreutzer, M. and Lechner, C. (2015). Resolving the paradox of interdependency and strategic renewal in activity systems. Academy of Management Review, 40, pp. 210–234.
[14] Bashir, M., Naqshbandi, M. M., & Yousaf, A. (2023). Impact of managerial skills and ties on business model innovation: the role of exploitative and explorative learning. Leadership & Organization Development Journal, 44(2), 240-259.
[15] Damert, M., & Baumgartner, R. J. (2018).External pressures or internal governance what determines the extent of corporate responses to climate change. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 25(4), 473–488.
[16] Dupouët, O., & Barlatier, P. (2018). Environmental shifts and change strategies. Strategic Organization, 17(4), 405-424. https://doi.org/10.1177/1476127018772992.
[17] Gandolfo, A., & Lupi, L. (2021). Circular economy, the transition of an incumbent focal firm: How to successfully reconcile environmental and economic sustainability? Business Strategy and the Environment, 30(7), 3297-3308.
[18] Järvi, K. H., & Khoreva, V. (2019). Can talented employees drive strategic renewal? The role of talent management in strategic renewal. Academy of Management Proceedings, 2018(1), 10174. https://doi.org/10.5465/ambpp.2018.10174abstract.
[19] Kaipainen, J., & Aarikka‐ Stenroos, L.(2022). How to renew business strategy to achieve sustainability and circularity? A process model of strategic development in incumbent technology companies. Business Strategy and the Environment, 27(1), 3-26.
[20] Khan, S. H., Majid, A., Yasir, M., & Javed, A. (2021). Social capital and business model innovation in SMEs: do organizational learning capabilities and entrepreneurial orientation really matter? European Journal of Innovation Management, 24(1), 191-212.
[21] Meglio, O., & Park, K. M. (2019). Strategic renewal through mergers and acquisitions. Strategic Renewal, 221-237. https://doi.org/10.4324/9780429057861-11.
[22] Mielcarek, P. (2018). The strategic renewal process–the challenge of creating and capturing value. Nauki o Zarzadzaniu, 23(4), 28-34.
[23] Miller, K. D., Gomes, E., & Lehman, D. W. (2019). Strategy restoration. Long Range Planning,
[24] Moller, K., & Halinen, A. (2021). Managing business and innovation networks—from strategic nets to business fields and ecosystems. Industrial Marketing Management, 67(1), 5-22.
[25] Schrettle, S., Hinz, A., Scherrer-Rathje, M., & Friedli, T. (2019). Turning sustainability into action: Explaining firms’ sustainability efforts and their impact on firm performance. International Journal of Production Economics, 147(1), 73–84.
[26] Schmitt, A., Barker, V.L., Raisch, S. andWhetten, D. (2016). Strategic renewal in times of environmental scarcity. Long Range Planning, 49, pp. 361–376.
[27] Shah, H. A., Yasir, M., Majid, A., & Javed, A. (2019). Impact of networking capability on organizational survival of SMEs: Mediating role of strategic renewal. Pakistan Journal of Commerce and Social Sciences (PJCSS), 13(3), 559-580.
[28] Teece, D. J. (2019). Strategic renewal and dynamic capabilities. Strategic Renewal, 21-51. https://doi.org/10.4324/9780429057861-2
[29] Van den Berg, J., Zijp, M. C., Vermeulen, W. J., & Witjes, S. (2019). Identifying change agent types and its implications for corporate sustainability integration based on worldviews and contextual factors. Journal of Cleaner Production, 229(1), 1125-1138.
[30] Wu, Q., He, Q., & Duan, Y. (2019). Corporate Strategic Change towards Sustainability: A Dynamic Capabilities View, Handbook of Strategic Renewal: Core concepts, Antecedents, and MicroFoundations. New York: Routledge.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
اکوسیستم نوسازی استراتژیک، پایداری شرکتی، سواری فازی، دلفی فازی، معادلات ساختاری
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 1-23
-
دانلود فایل
( 1.47 MB )