-
آرشیو :
نسخه پاییز 1403
-
کد پذیرش :
11349
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| محمد مهدی انتظاری
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
صنعت گردشگری به یک بخش اقتصادی حیاتی تبدیل شده است که رشد سریع و اهمیت جهانی را نشان داده است. ترکیه با ویژگیهای جغرافیایی متنوع خود، چهارمین مقصد پربازدید جهان در سال 2021 است و درآمدی معادل 26.6 میلیارد دلار دارد. جذابیت جغرافیایی یک مقصد، از جمله زیبایی های طبیعی، آب و هوا و منابع، نقش مهمی در جذب گردشگران دارد. بخش گردشگری ترکیه رشد قابل توجهی را نشان داده و به رتبه چهارم در بازدید جهانی رسیده است. این کشور در سال 2018 45.8 میلیون گردشگر بین المللی را جذب کرد که نسبت به سال 201721.7 درصد افزایش داشته است. تعداد بازدیدکنندگان خارجی از سال 2018 تا 2022 تجزیه و تحلیل میشود و بینشهایی درباره مسیر رشد ارائه میدهد. این مطالعه از یک رویکرد ترکیبی استفاده میکند که شامل مطالعات کتابخانهای، تحقیقات میدانی از طریق مصاحبه با ذینفعان گردشگری، و تجزیه و تحلیل دادههای آماری برای بررسی جامع عوامل مؤثر بر رشد گردشگری در ترکیه است. مطالعات کتابخانهای شامل جنبههای تاریخی گردشگری ترکیه، سیاستهای دولت و گزارشهای بینالمللی است. تحقیقات میدانی شامل مصاحبه با مقامات گردشگری و نمایندگان صنعت، ارائه بینشهای کیفی است. تجزیه و تحلیل دادههای آماری بر جنبههای کمی مانند تعداد گردشگران و درآمد صنعت تمرکز دارد. این مطالعه نتیجه میگیرد که ویژگیهای جغرافیایی ترکیه، مانند زیبایی طبیعی، آب و هوا و منابع آن، به جذابیت ترکیه به عنوان یک مقصد گردشگری کمک میکند.
-
لیست منابع :
[1] شیبانینیا، کفاح، عبداللهی، صدیقه، و محمدزاده، مرجان. (1400). مروری بر گردشگری و اثرات آن؛ گامی به سوی توسعه پایدار. انسان و محیط زیست، 19(3)، 201-213.
[2] عنابستانی، علی اکبر، جوانشیری، مهدی، و کاویانی، سمیرا. (1396). بررسی تأثیر رواج گردشگری خانههای دوم بر توسعة کالبدی سکونتگاههای روستایی مطالعة موردی: شهرستان کلاردشت. برنامه ریزی فضایی، 7(3)، 1-24.
[3] Amiri Fahlyiani, M., & Maleki, S. (2020). Strategic Management Relationships with Tourism in the Age of Globalization. Quarterly Journal of the Macro and Strategic Policies, 7(28), 670-697.
[4] Baser, G. (2018). Turkey’s tourist profile: A document analysis for future implications. Journal of Tourism and Hospitality Management, 6(5), 222-239.
[5] Fekrizad, N., & Vossoughi, L. (2017). Prioritization of Appropriate Areas for Developing Ecotourism in Talesh County, Using GIS & AHP. Spatial Planning, 6(4), 101-124.
[6] Kervan, İ., & Sardag, A. (2019). Tourism geography researches in Turkey: A content analysis for graduate theses. International Journal of Geography and Geography Education, 39, 151-170.
[7] Lazzarotti, O. (2002). French tourism geographies: A Review. Tourism Geographies, 4(2), 135-147.
[8] Hall, C.M. (2013). Framing tourism geography: notes from the underground. Annals of Tourism Research, 43, 601-623.
[9] Hall, C.M. & Page, S.J. (2014). The Geography of Tourism and Recreation Enviroment Place and Space. New York: Routledge.
[10] https://www.oxfordbibliographies.com/display/document/obo-9780199874002/obo-9780199874002-0156
[11] https://www.unwto.org/glossary-tourism-terms
[12] https://www.otag.ir/
[13] Turkey | Location, Geography, People, Economy, Culture, & History | Britannica
[14] Turkey Travel Guide (nationalgeographic.com)
[15] Ojeda, A. B., & Kieffer, M. (2020). Touristification. Empty concept or element of analysis in tourism geography?. Geoforum, 115, 143-145.
[16] Meyer‐Arendt, K.J. & Lew, A.A. (1999). Commentary: A decade of American RTS geography. Tourism Geographies, 1(4), 477-487.
[17] Mohammadi, A., Valinejadi, A., Sakipour, S., Hemmat, M., Zarei, J., & Majdabadi, H. A. (2018). Improving the distribution of rural health houses using elicitation and GIS in Khuzestan province (the southwest of Iran). International journal of health policy and management, 7(4), 336.
[18] Tahmasbi, M., & Rezaei-Moghaddam, K. (2010). Unsustainability of rural ecotourism in Khuzestan province. Human & Environment, 8(4), 3-15.
[19] Wang, J., Huang, X., Gong, Z., & Cao, K. (2020). Dynamic assessment of tourism carrying capacity and its impacts on tourism economic growth in urban tourism destinations in China. Journal of Destination Marketing & Management, 15, 100383.
[20] Yüksel, A., & Yüksel, F. (2001a). Managing customer satisfaction and retention: A case of tourist destinations, Turkey. Journal of Vacation Marketing, 7(2), 153-168.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
چالشها، تنوع بازار، فرصتها، گردشگری، رشد گردشگری، ویژگیهای جغرافیایی.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
The tourism industry has become a vital economic sector that has shown rapid growth and global importance. With its diverse geographical features, Turkey is the fourth most visited destination in the world in 2021 and has an income equal to 26.6 billion dollars. Geographical attractiveness of a destination, including natural beauty, weather and resources, plays an important role in attracting tourists. Turkey's tourism sector has shown significant growth and has reached the fourth place in the world visit. The country attracted 45.8 million international tourists in 2018, which has increased by 21.7% compared to 2017. The number of foreign visitors is analyzed from 2018 to 2022 and provides insights into the growth trajectory.This study uses a hybrid approach that includes library studies, field research through interviews with tourism stakeholders, and statistical data analysis to comprehensively examine the factors affecting tourism growth in Turkey. Library studies include historical aspects of Turkish tourism, government policies, and international reports. Field research includes interviews with tourism officials and industry representatives, providing qualitative insights. Statistical data analysis focuses on quantitative aspects such as the number of tourists and industry revenue. This study concludes that Turkey's geographical features, such as its natural beauty, climate, and resources, contribute to Turkey's attractiveness as a tourist destination.
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
challenges, market diversity, opportunities, tourism, tourism growth, geographical features
- صفحات : 1-18
-
دانلود فایل
( 1.79 MB )