-
آرشیو :
نسخه زمستان 1400
-
کد پذیرش :
11333
-
موضوع :
مدیریت صنعتی
-
نویسنده/گان :
| میثم احمدیان چاشمی، عزت اله اصغری زاده
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
شتاب روز افزون جهانى شدن اقتصاد و تحولات شگرف در عرصه توليدات صنعتى، فرصت ها و چالش هاى بزرگى را براى صنايع به وجود آورده است، از اين رو اجراى الگوى مديريت و توليد در كلاس جهانى الزامى است. تحقيق حاضر تحت ارزیابی تكنيك هاى تصميم گيرى چند معياره به منظور رتبه بندى عوامل كليدى موفقيت در پياده سازى توليد در كلاس جهانى (مورد مطالعه: لبنی کاله)با هدف شناسايى و اولويت بندى عوامل كليدى موفقيت در پياده سازى توليد در كلاس جهانى انجام شده است. در اين پژوهش براى تجزيه و تحليل داده هاى حاصل از پرسشنامه ها از روش تحليل عاملى تأييدى و معادلات ساختارى حداقل مربعات جزئى استفاده شده است. سپس با استفاده از تكنيك¬هاى چند شاخصه فازى از قبيل؛ فرآيند تحليل شبكه فازى، اين عوامل وزندهى و با استفاده از تكنيك هاى آراس فازى و ويكور فازى، رتبه بندى عوامل كليدى پياده سازى توليد در كلاس جهانى صورت گرفته است. در پايان به كمك نتايج تكنيك هاى فوق و با استفاده از استراتژى اولويت بندى كپلند، به اولويت¬بندى عوامل كليدى پياده سازى توليد در كلاس جهانى پرداخته شد. نتايج تحقيق حاكى از آن است كه ١١ عامل ”تعهد مديريت، مديريت و كنترل كيفيت جامع با تأكيد بر بهبود مستمر، رضايت مشترى، انعطاف پذيرى عمليات، نوآورى، تكنولوژى، كنترل تأسيسات، مديريت تأمين كننده، رهبرى هزينه/ قيمت، مديريت منابع انسانى و رقابت هاى جهانى به عنوان عوامل كليدى موفقيت در پياده سازىتوليد در كلاس جهانى شناسايى شده اند. همچنين نتايج تحقيق نشان داد كه عامل تكنولوژى نسبت به عوامل ديگر از اولويت برترى برخوردار است.
-
لیست منابع :
[1] عارف نژاد، محسن؛ سپهوند، رضا و طغرايى سميرمى، مهدى، (١٣٩١)، تحليل عوامل موثر بر اجراى موفقيت آميز شش سيگماى ناب در راستاى توليد در كلاس جهانى (مورد كاوى صنعت لوازم خانگى)، فصلنامه مديريت صنعتى دانشكده علوم انسانى، دانشگاه آزاد اسلامى واحد سنندج، سال هفتم، شماره٢١.
[2] فارسيجانى، حسن و فلاح حسينى، على، (١٣٩٠)، شناسايى و اولويت بندى عوامل موثر دستيابى مديريت زنجيره تامين به كلاس جهانى و ارائه راهكارهاى مناسب، چشم انداز مديريت صنعتى، شماره ٦، ص ص ٤٤ - ٢٥.
[3] فارسيجانى، حسن و قيومى، صديقه. (١٣٩٢). اصول مديريت ناب- چابك. تهران: انتشارات برآيند پويش.
[4] فارسيجانى، حسن. (١٣٨٣). چالشهاى برنامهريزى استراتژيك مديريت كيفيت پويا در قرن ٢١ براى توليد در كلاس جهانى، سومين كنفرانس بين المللى مديريت كيفيت، تهران.
[5] فارسيجانى، حسن. (1397). چالش هاى نوين مديريت صنايع در قرن ٢١ جهت دستيابى به رقابت در كلاس جهانى. مجله مديريت. شماره ٤٥. صص ١٢- ٢٩.
[6] كشاورز دستك، سميه و فارسيجانى، حسن، (١٣٨٩)، بررسى زنقش ير ساختهاى سازمانى در رسيدن به توليد در كلاس جهان (ى موردكاوى: شركت توليدى سديد)، پژوهش هاى مديريت، سال سوم، شماره دهم، ٩٠١-١٢٨.
[7] Adams, Chris, & Neely, Andy (2000), The performance prism to boost M&A success. Measuring Business Excellence, 4(3), 19-23 .
[8] Armstrong, M. (1993). A handbook of personnel management practice, 4th ed London: Kogan Page3.
[9] Brown, Steve, Squire, Brian, & Blackmon, Kate (2007), The contribution of manufacturing strategy involvement and alignment to world-class manufacturing performance. International Journal of Operations & Production Management, 27(3), 282-302 .
[10] Chan, FTS (2002), Design of material handling equipment selection system: an integration of expert system with analytic hierarchy process approach. Integrated Manufacturing Systems, 13(1), 58-68 .
[11] Digalwar, ABHIJEET K, & Metri, BHIMARAYA A (2005),Performance measurement framework for world class manufacturing. International Journal of Applied Management and Technology, 3(2), 83-102 .
[12] Dogan, O (2013), The Impact on the Operational Performance of World Class Manufacturing Strategies: A Company Application. International Journal of Business, Humanities and Technology, 3(8).
[13] Eid, R, (2009), Factors affecting the success of world class manufacturing implementation in less developed countries: The case of Egypt. Journal of Manufacturing Technology Management, 20(7), 989-1008 .
[14] Evans, R. ( 1991). How to manage for shorter cycle times and better quality. Corporate Controller, 26-31, 64 .
[15] Farsijani, H, & Azadvar, M (2014), Presenting a Pattern to Determine Performance Evaluation Effect in achieving World Class Using SEM. Applied mathematics in Engineering, Management and Technology, 2(5), 563-577 .
[16] Farsijani, H, & Canuthers, A (1996),World class manufacturing: techniques for implementation for small and medium sized enterprises. Paper presented at the Engineering and Technology Management, 1996. IEMC 96. Proceedings., International Conference on.
[17] Jiang, Qingquan, Rees, Mojtaba, Yu, Liu Zhen, & Chen, Qinglan (2014), Prioritization of strategies to achieve world-class manufacturing using a hybrid approach of fuzzy multiple criteria technique: Case study from Quanzhou industrial clusters. Paper presented at the Fuzzy Systems and Knowledge Discovery (FSKD), 2014 11th International Conference on.
[18] Khani, B. (2014). World Class Manufacturing. Applied mathematics in Engineering, Management and Technology, 507513.
[19] Maskell, B (1989), Performance measurement for world class manufacturing: part 3. Manufacturing Systems, 7(9), 36-41 .
[20] Medori, D, & Steeple, D (2000), A framework for auditing and enhancing performance measurement systems. International Journal of Operations & Production Management, 20(5), 520533.
[21] Mosey, Simon (2005), Understanding new-to-market product development in SMEs. International Journal of Operations & Production Management, 25(2), 114-130 .
[22] Rubrich, L., & Watson, M. (2004). Implementing World Class Manufacturing, Second Edition (Includes Lean Enterprise).
[23] Salaheldin, Ismail, & Eid, Riyad (2007), The implementation of world class manufacturing techniques in Egyptian manufacturing firms: an empirical study. Industrial Management & Data Systems, 107(4), 551-566 .
[24] Sangwan, KS, & Digalwar, AK (2008), Evaluation of world-class manufacturing systems: a case of Indian automotive industries. International Journal of Services and Operations Management, 4(6), 687-708 .
[25] Seyedhosseini, Seyed Mohammad, & Soloukdar, Alireza (2011), Review and Discussion of Theories related to Dynamic Model of World Class Manufacturing Strategy. Journal of American Science, 7(7).
[26] Shafiei Nikabadi, M, Farsijani, H, Amirtaheri, O (2014), Evaluation of advanced manufacturing technologies for worldclass using analytical network process method, World Review of Science, Technology and Sustainable Development, 11(2), 127147.
[27] Sheridan, J.H ( 1990),World class manufacturing - part I. Industry Week, 36-44 .
[28] Stonich, Paul J (1990), Time: the next strategic frontier. Strategy & Leadership, 18(6), 4-7 .
[29] Talaei,H, Alamtabriz, A, Moradi, E (2013), Assessment of the key factors in the successful implementation of producing world class , (ISM) using an integrated approach Interpretive Structural Modeling (GTMA) graph theory and matrix approach (Case Study: Iran Khodro and Saipa Group), Journal of Industrial Management, 5(1), 63-80.
[30] Ulijn, J.M., O; Hair, D; Weggeman, M; Ledlow, G & Hall, H.T. (2000). Innovating the corporate strategy: what would be the mission for international business communication?, Journal of Business Communication on Strategy, Innovation, Culture and Communication, Vol. 37 No. 3, pp. 293-317.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
توليد در كلاس جهانى، عوامل كليدى موفقيت، تحليل شبكه فازى، ويكور فازى، آراس فازى، شركت لبنی کاله
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 1-23
-
دانلود فایل
( 631.32 KB )