ارائه مدلی جهت شناسایی رابطه میان نواوری مدل کسب و کار و مدیریت کیفیت با میانجیگری رضایت شغلی و تعهد سازمانی مورد مطالعه: بنگاه های کوچک و متوسط اقتصادی
محورهای موضوعی : مهندسی صنایع
کلید واژه: نوآوری مدل کسب و کار, مدیریت کیفیت, رضایت شغلی, تعهد سازمانی.,
چکیده مقاله :
چالش هاي رقابتی جدید متقاضی آن است که شرکتها محیط رقابتی خود را درك کنند. افزون بر این، با شکل گیري محیطهاي رقابتی، تنها سازمانهایی می توانند به فعالیت خود ادامه دهند که عملکرد خود را در قابلیتهاي مهم سازمانی همچون نوآوري تقویت کرده و عملکردهای با ابعاد و ساختارهای چندبعدی و پیچیده، در مقولههاي کیفیت و نوآوري را داشته باشند. از این رو، این پژوهش به بررسی رابطه بین نواوری مدل کسب و کار و مدیریت کیفیت به عنوان متغیر های اصلی و رضایت شغلی و تعهد سازمانی به عنوان متغیر های میانجی میپردازد. جامعه آماری پژوهش، کارکنان بخش اداری شرکت هاي راه سازی گرید 1 استان تهران است، که جمعاً شامل133 نفر میباشند. تعداد نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 101 نفر بدست آمده است. روش نمونه-گیری در این پژوهش بصورت تصادفی ساده و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته و طیف لیکرت 5 گزینه ای استفاده شده است. براي سنجش فرضیات تحقیق، از آزمون همبستگی و جهت تأیید و برازش مدل مربوطه از مدل سازی معادله ساختاری (نرم افزارهای SPSS24 و Smartpls3.0) استفاده گردیده است. يافتهها بیانگرآن است که تمام فرضیه های پژوهش در سطح 0.01 و با 9۵ درصد اطمینان تایید میشوند. اثبات نقش میانجی تعهد سازمانی و رضایت شغلی بر قابلیت نوآوری کسب و کار و مدیریت کیفیت به این معناست که، قابلیت نوآوری کسب وکار تأثیر مثبت و مستقیمی بر مدیریت کیفیت دارد و موجب بهبود و ارتقاي خدمات و محصولات خواهد شد.
[1] پورشیخ آهندانی. طاهره (۱۳۹۲)، بررسی تأثیر قابلیت نوآوري کسب و کار بر ارتباط بین مدیریت کیفیت جامع و نوآوري محصول، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت، دانشگاه گیلان
[2] Daniel I. Prajogo & Brian cooper,(2017),”The individual and organizational level effects of TQM practices on job satisfaction”, international journal of man power , 38, 215-225
[3] Daniel Jiménez-Jiménez & Micaela Martinez-Costa, (2017), "Total quality management performance in multinational companies: A learning perspective",The TQM Journal, 27, 328-340
[4] Jungmin Nam, Hwansoo Lee, (2018) "High commitment human resource practices and employee behavior: a multi-level analysis", International Journal of Manpower, Vol. 39, 674-686
[5] Karl-Heinz Leitner, (2014) "Strategy formation in the innovation and market domain: emergent or deliberate?", Journal of Strategy and Management , 7, 354-375
[6] Milan Delić, Terje Slåtten, Bojana Milić, Uglješa Marjanović, Srđan Vulanović, (2017) "Fostering learning organisation in transitional economy the role of authentic leadership and employee affective commitment", International Journal of Quality and Service Sciences,9, 441-455
[7] Mohammad Javadinia Azari, Tage Koed Madsen, Øystein Moen, (2017) "Antecedent and outcomes of innovation-based growth strategies for exporting SMEs", Journal of Small Business and Enterprise Development, 24,733-752
[8] Oussama Ammar, Philippe Chereau, (2018) "Business model innovation from the strategic posture perspective: An exploration in manufacturing SMEs", European Business Review, 30, 38-65
[9] Sarah DeArmond, Benjamin I. Bass, Konstantin P. Cigularov, Peter Chen, J. Taylor Moore, (2018) "Leadership and safety: the role of goal commitment", Journal of Organizational Effectiveness: People and Performance, 5, 182-198
[10] Saul Berman, Philip Dalzell-Payne, (2018) "The interaction of strategy and technology in an era of business re-invention", Strategy & Leadership, 46, 10-15
[11] Stan Abraham, (2013), "Will business model innovation replace strategic analysis?", Strategy & Leadership, 41, 31-38
[12] Steven A. Schulz, Thomas Martin, Heather M. Meyer, (2017) "Factors influencing organization commitment: Internal marketing orientation, external marketing orientation, and subjective well-being", Journal of Management Development, 36, 1294-1303
[13] Vimal Kumar & R.R.k.Sharma,(2017), “An empirical investigation of critical success factors influencing the successful TQM implementation for firms with different strategic orientation”, international journal of quality & reliability managment, 34, 1530-1550
[14] Zoltán Krajcsák, (2018) "Relationships between employee commitment and organizational cultures: a theoretical framework", International Journal of Organizational Analysis, 26, 398-41