• فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی نوع مدیریت سود و ساختار مالكيت و اندازه شرکت بر سودآوری آتی
        فاطمه محمدزاده
        رسوائی اخیر در انرون و ورلدکام وسایرشرکتهای آمریکائی، موجب برانگیخته شدن احساسات عمومی جامعه گردید.بنابراین عموم جامعه براین باورشدن که مدیریت سوداعمال شده توسط مدیران شرکت ها، به مدیریت سود فرصت طلبانه گرایش دارد، تا منافع شخصی آنها بیشینه گردد. هدف پژوهش، بررسی نوع م چکیده کامل
        رسوائی اخیر در انرون و ورلدکام وسایرشرکتهای آمریکائی، موجب برانگیخته شدن احساسات عمومی جامعه گردید.بنابراین عموم جامعه براین باورشدن که مدیریت سوداعمال شده توسط مدیران شرکت ها، به مدیریت سود فرصت طلبانه گرایش دارد، تا منافع شخصی آنها بیشینه گردد. هدف پژوهش، بررسی نوع مدیریت سود اعمال شده (مدیریت سود فرصت طلبانه یا مدیریت سود کارآ) و تاثیر ساختار مالكيت و اندازه شرکت بر پیش بینی سودآوری آتی درشرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار و همچنین ترغیب و تشویق سرمایه گذاران به سرمایه گذاری باتوجه به وضعیت شرکت از نظر اطلاعات ارائه شده درپیش بینی سودآوری آتی می باشد. از این رو از مجموع 321 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تا قبل از سال 1381، تعداد 99 شرکت از طریق نمونه گیری به روش حذف سیستماتیک در طی سال های 1382 تا 1385 انتخاب و با استفاده از رگرسیون چندگانه مورد آزمون قرار گرفتند. متغیرهای این پژوهش عبارتند از : اقلام تعهدی اختیاری، اقلام تعهدی غیر اختیاری، مالكيت نهادی، مالكيت خانوادگی، اندازه شرکت و سودآوری آتی. یافته های پژوهش نشان می دهد که نوع مدیریت سود اعمال شده بوسیله شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار به مدیریت سود کارآ گرایش دارند. همچنین بین اندازه شرکت وپیش بینی سودآوری آتی رایطه مثبت (مستقیم ) و بین ساختار مالكيت خانوادگی وپیش بینی سودآوری آتی رابطه منفی (معکوس) وجود دارد.در خصوص تاثیر ساختار مالكيت نهادی برپیش بینی سودآوری آتی شواهدی مشاهده نگردید. جزييات مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تعالی سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس سبک های رهبر (عملگرا، تحول گرا، بدون رهبری)
        فتاح ناظم
        ﻫﺪف از اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﺑﺮرﺳﻲ راﺑﻄﻪ ﺑﻴﻦ ﺳﺒﻚﻫﺎى رﻫﺒﺮى و ﺗﻌﺎﻟﻲ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ در دانشکده های سما تهران اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎرى ١١٧ ﻧﻔﺮى ﻣﺘﺸﻜﻞ از ﻣﺪﻳﺮان ﻣﻴﺎﻧﻲ و ارﺷﺪ سازمان سما و ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺳﺮﺷﻤﺎرى اﻧﺘﺨﺎب ﮔﺮدﻳﺪ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻫﺪف و ﻧﻮع ﭘﮋوﻫﺶ، اﺑﺰار ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﭼﻨﺪﻋﺎﻣﻠﻲ رﻫﺒﺮى و ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﺗﻌ چکیده کامل
        ﻫﺪف از اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﺑﺮرﺳﻲ راﺑﻄﻪ ﺑﻴﻦ ﺳﺒﻚﻫﺎى رﻫﺒﺮى و ﺗﻌﺎﻟﻲ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ در دانشکده های سما تهران اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎرى ١١٧ ﻧﻔﺮى ﻣﺘﺸﻜﻞ از ﻣﺪﻳﺮان ﻣﻴﺎﻧﻲ و ارﺷﺪ سازمان سما و ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺳﺮﺷﻤﺎرى اﻧﺘﺨﺎب ﮔﺮدﻳﺪ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻫﺪف و ﻧﻮع ﭘﮋوﻫﺶ، اﺑﺰار ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﭼﻨﺪﻋﺎﻣﻠﻲ رﻫﺒﺮى و ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﺗﻌﺎﻟﻲ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻣﺪل EFQM ﺑﻮدﻧﺪ. ﻣﻴﺰان ﭘﺎﻳﺎﻳﻲ ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﺳﺒﻚ رﻫﺒﺮى در اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ در ﻣﻮرد روﺳﺎى سازمان سما ٦٦/٠ و در ﻣﻮرد ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﺗﻌﺎﻟﻲ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻧﻴﺰ ﻣﻴﺰان ﭘﺎﻳﺎﻳﻲ ٨٧/٠ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪ. ﺑﺮاى ﺗﻮﺻﻴﻒ و اﺳﺘﻨﺒﺎط آﻣﺎرى دادهﻫﺎ در راﺳﺘﺎى ﻓﺮﺿﻴﻪ اﺻﻠﻲ ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﺑﻴﻦ ﺳﺒﻚﻫﺎى رﻫﺒﺮى ﺑﺎ ﺗﻌﺎﻟﻲ ﺳﺎزﻣﺎن در دانشکده های سما تهران راﺑﻄﻪ وﺟﻮد دارد، از آزﻣﻮن ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ و ﻧﻴﺰ ﺑﺮاى ﺗﻤﺎﻣﻲ ﻓﺮﺿﻴﻪﻫﺎى ﻓﺮﻋﻲ ﻛﻪ ﺷﺎﻣﻞ راﺑﻄﻪ ﻣﻮﻟﻔﻪﻫﺎى دو ﻣﺪل (ﺗﻌﺎﻟﻲ و ﺳﺒﻚ رﻫﺒﺮى) اﺳﺖ، از آزﻣﻮن ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ اﺳﭙﻴﺮﻣﻦ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ، ﺑﺮاى ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺳﻬﻢ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﻫﺮ ﻳﻚ از ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎى ﻣﺴﺘﻘﻞ ﺑﺮ ﻣﺘﻐﻴﺮ واﺑﺴﺘﻪ از روش رﮔﺮﺳﻴﻮن ﺧﻄﻲ ﺳﺎده اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﻳﺞ آزﻣﻮن ﻓﺮﺿﻴﻪﻫﺎ ﻧﺸﺎن داده اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻴﻦ ﺳﺒﻚﻫﺎى رﻫﺒﺮى ﺑﺎ ﺗﻌﺎﻟﻲ ﺳﺎزﻣﺎن در دانشکده های سما تهران راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﺎدارى وﺟﻮد دارد. در ﻣﻮرد ﻧﻴﻤﺮخ ﺳﺒﻚ رﻫﺒﺮى روﺳﺎى دانشکده های سما تهران، ﺑﺮ اﺳﺎس ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎى ﺗﺤﻘﻴﻖ، ﺳﺒﻚ رﻫﺒﺮى ﺑﺪون رﻫﺒﺮى (٨/٧٥(M=% داراى ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﺑﺎﻻﺗﺮى در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ رﻫﺒﺮى ﻋﻤﻞﮔﺮا (٧٤(M=% ﺑﻮد و ﺳﺒﻚ رﻫﺒﺮى ﻋﻤﻞﮔﺮا داراى ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﺑﺎﻻﺗﺮى ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ رﻫﺒﺮى ﺗﺤﻮلﮔﺮا (٦٣(M=% ﺑﻮد. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ، ﺳﺒﻚ ﻏﺎﻟﺐ در دانشکده های سما تهران، ﺳﺒﻚ رﻫﺒﺮى ﺑﺪون رﻫﺒﺮى ﺗﻌﻴﻴﻦ ﮔﺮدﻳﺪ. جزييات مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - مدل علی افزایش بهره وری آموزشی اعضای هیات علمی و مدرسان دانشگاه فنی و حرفه ای بر اساس رهبری تحول آفرین
        امیرحسین  تات
        هدف پژوهش حاضر ارائه مدل علی برای افزایش بهره وری آموزشی اعضای هیات علمی و مدرسان دانشگاه فنی و حرفه ای بر اساس رهبری تحول آفرین بود. روش تحقیق همبستگی و بر پایه مفروضه های مدل یابی معادلات ساختاری، نمونه آماری شامل اعضای هیات علمی و مدرسان دانشگاه فنی و حرفه ای بودن چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر ارائه مدل علی برای افزایش بهره وری آموزشی اعضای هیات علمی و مدرسان دانشگاه فنی و حرفه ای بر اساس رهبری تحول آفرین بود. روش تحقیق همبستگی و بر پایه مفروضه های مدل یابی معادلات ساختاری، نمونه آماری شامل اعضای هیات علمی و مدرسان دانشگاه فنی و حرفه ای بودند که با توجه به جدول استفان اولجنیک به نقل از نصر و همکاران 1386، با اندازه اثر کم و توان آماری 5/0 تعداد 212 نفر انتخاب شدند که به سه پرسشنامه رهبري تحولي بس و آووليو‌ (١٩٩٧‌)، توانمندسـازي روان شـناختي وتـن و کمـرون (١٩٩٨) و بهره وری آموزشی بازرگان (1392) پاسخ دادند. نتایج نشان دادند که متغيرهاي پيش بين رهبری تحول آفرین متغير بهره وری آموزشی را پيش بيني مي کنند، رهبری تحول آفرین و بهره وری آموزشی مدل علی پژوهش که در آن متغيرهاي پيش بين رهبری تحول آفرین از لحاظ برازش با داده هاي دو گروه زنان و مردان يکسان است. جزييات مقاله